Studentprojekt i "Skolvärlden"
By 21 -
Published 16 June 2017
Ett studentprojekt i en fakultetsövergripande kurs för masters-studenter i kognitionsvetenskap och civilingenjörsprogrammen har uppmärksammats i "Skolvärlden, 26 maj 2017" (en tidning från Lärarnas Riksförbund).
Om artikeln i "Skolvärlden": Källkritik nämns inte mindre än 185 gånger i läroplanen för grundskolan. Samtidigt är det tunnsått med material med fokus på funktionell källkritik för yngre elever och deras lärare. Därför har ett nytt projekt satts igång för att ta fram nya hjälpmedel och möta det ökade behovet.
Som ett led i detta har fem studenter vid Lunds universitet – kognitionsvetare och civilingenjörsstuderande – har arbeta med ett projekt om funktionell källkritik i ämnet historia för yngre barn under höstterminen 2016.
>> Läs hela artikeln: Skolvärlden | PDFStudenter:
Agata Janiszewska, Kognitionsvetenskap
Joel Pålsson, Informations- och kommunikationsteknik
Natali Ljunggren, Informations- och kommunikationsteknik
Oskar Holmberg, Datateknik
Silje Mari Lundal, Kognitionsvetenskap
Handledare:
Agneta Gulz, Professor, Kognitionsvetenskap
Magnus Haake, forskare, Kognitionsvetenskap
2024-05-18
Magnus Haake: Ekonomi och politik bakom anpassning – inte didaktik (Svenskläraren)
2024-05-17
LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning”
2024-05-03
Mathias Osvath kommenterar nyhet om Orangutang som läkte sitt eget sår med växt (SvD)
2024-04-23
Forskare testar robot för att bota scenskräck
2024-04-22
Agneta Gulz joins the Swedish (OECD Education) delegation at ISTP 2024 as the scientific expert representative