Metod- och projektkurs, 15 hp (KOGP16)

Person markerar text med överstrykningspenna. Foto.

Välkommen till metod- och projektkursen! Kursen hjälper dig dels att förstå och analysera data med hjälp av programmet R, dels att ge dig praktisk erfarenhet av hur det är att arbeta med forskning och utveckling i kognitionsvetenskap.

Kursen ger en inblick i de olika kvantitativa och kvalitativa metoder som används inom kognitionsvetenskap och ger praktisk erfarenhet av att använda statistiska verktyg för dataanalys. Den ger också praktisk erfarenhet av att delta i ett forsknings- eller utvecklingsprojekt och tillämpning av olika kognitionsvetenskapliga metoder. Projekten väljs bland pågående forsknings- och utvecklingsprojekt på institutionen eller i kognitionsvetenskapligt relevant extern verksamhet.

Kursen består av följande tre delkurser:

1. Experimentell design, 2,5 högskolepoäng
  2. Statistik, 7,5 högskolepoäng
  3. Projekt, 5 högskolepoäng

Metod- och projektkursen är en del av masterprogrammet inom kognitionsvetenskap

Lärare på KOGP16

Birger Johansson

Birger Johansson är forskare och arbetar i vårt robotlabb och undersöker hur man kan bygga robotar som kan fungera i den mänskliga världen. Han är särskilt intresserad av frågor om var uppmärksamheten ska riktas hos robotar och vad som är viktigt i olika situationer.

Page Manager:  | 2024-09-17